Banskobystrický Mestský úrad je k dispozícii z pohodlia domova 24-hodín denne

23.01.2013 Banská Bystrica

Služba elektronickej komunikácie s banskobystrickým mestským úradom – iMesto, je už plne k dispozícii nielen podnikateľom, ale aj všetkým obyvateľom. Žiadosti, povolenia, ale aj vyplnenie tlačív miestnych daní, podnety či ohlásenia. To všetko je možné s banskobystrickou samosprávou vybaviť elektronicky.
Od mája minulého roku mohli niekoľko úvodných elektronických formulárov využívať podnikatelia. Najvyužívanejšou službou bolo dosiaľ hlásenie o počte prenocovaní a počte ubytovaných zo strany podnikateľov v hotelových službách. V súčasnosti je už systém otvorený pre fyzické aj právnické osoby. Občania a podnikatelia môžu aktuálne využiť 36 elektronických služieb, ktoré môžu byť v budúcnosti podľa potrieb ďalej rozširované.
„Hneď po nástupe do úradu sme vedeli, že chceme pokračovať v projekte elektronizácie, aj keď v tom čase bol tento projekt na celoštátnej úrovni pozastavený. Povedali sme si, že chceme byť v tomto smere lídri a poskytnúť obyvateľom mesta takú službu, aby mohli z pohodlia vlastného domova riešiť záležitosti vo vzťahu k mestu,“ povedal primátor Peter Gogola.
Pre užívanie služby iMesto je potrebná registrácia, po ktorej nasleduje jedna osobná návšteva klientskeho centra Mestského úradu. Tu zamestnanci samosprávy overia totožnosť užívateľa a pridelia klientovi prihlasovacie údaje. Ten už potom môže neobmedzene využívať elektronické služby priamo prostredníctvom internetu z ktoréhokoľvek miesta na svete. Jednotlivé formuláre užívateľa navigujú, upozorňujú na chyby a niektoré údaje sú už vopred vyplnené. V prípade potreby je užívateľom k dispozícii informačná linka technickej podpory služby, prípadne infolinka klientskeho centra Mestského úradu v Banskej Bystrici. Po elektronickom podaní môže klient sledovať stav spracovania svojej požiadavky.
Spustenie služby znamená nielen uľahčenie a urýchlenie komunikácie občanov s úradom, ale aj v rámci fungovania samotného informačného systému mesta prináša niekoľko výhod. Zrýchľujú sa procesy v rámci Mestského úradu, eliminujú sa chyby v prepisoch údajov a formulárov a nedochádza tiež k duplicitnej práci úradníkov. Systém by v prípade aktívneho zapojenia obyvateľov mohol v budúcnosti slúžiť napríklad aj na realizáciu miestnych referend. Je tiež pripravený aj pre budúce prepojenie so službou mestských kariet, ktoré by v budúcnosti mohli v Banskej Bystrici pribudnúť.
„Viaceré samosprávy mali pripravené projekty, ale s výmenou vlád predmetný operačný program padol. My sme ale našli odvahu urobiť rozhodnutie pustiť sa do tohto projektu, pretože si myslíme, že elektronický kontakt medzi úradom a občanom je v dnešnej modernej dobe nevyhnutný. Zároveň je vysoká pravdepodobnosť, keďže viaceré samosprávy pracovali na projekte a elektronizácia je súčasťou dnešného života, že vláda znovu spustí tento operačný program a vynaložené prostriedky nám, s ohľadom na dodržanie požiadaviek pôvodného operačného programu, budú refinancované,“ priblížil prednosta Mestského úradu v Banskej Bystrici Miroslav Rybár.
Pôvodne malo Mesto Banská Bystrica ešte v roku 2010 schválený projekt informatizácie na viac než tri milióny eur. Operačný program informatizácia spoločnosti bol ale pozastavený a vypršali lehoty na naplnenie projektu. Samospráva sa preto rozhodla nadviazať na úmysel informatizácie a od roku 2011 sa začali práce na novom projekte, ktorého výsledkom je práve spustená služba iMesto. Celkové náklady dosiahli sumu 1,8 milióna eur. Financovanie projektu je rozložené na niekoľko rokov, pričom s platením sa začalo spolu so začiatkom príprav projektu v roku 2011. Po možnosti opätovného spustenia operačného programu OPIS, sa predpokladá refundácia vo výške 95% z prostriedkov operačného programu spolufinancovaného Európskym fondom regionálneho rozvoja.

Filip Roháček
hovorca primátora mesta Banská Bystrica
 
Zoznam služieb Mesta Banská Bystrica pre právnické osoby a fyzické osoby poskytovaných
elektronickou formou (k 23. 1. 2013)
Ohlasovanie vzniku, zániku alebo zmeny poplatkovej povinnosti za komunálne odpady a drobné stav. odpady
Oznamovanie o vzniku, zániku alebo zmene daňovej povinnosti k dani za ubytovanie
Prideľovanie zberných nádob pre odpad a separovaný zber
Oznamovanie o vzniku, zániku alebo zmene daňovej povinnosti k dani za užívanie verejného priestranstva
Podnet na výrub stromu
Schválenie malého zdroja znečisťovania ovzdušia
Vybavovanie sťažností a podnetov
Poskytovanie opatrovateľskej služby
Poskytovanie sociálnej služby v zariadení pre seniorov
Poskytovanie informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám
Povoľovanie prístupu k archívnym dumentom a registratúrnym záznamom
Pripomienky k nedodržiavaniu schválených cestovných poriadkov MHD
Povoľovanie ambulantného predaja
Povoľovanie predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhovom mieste
Žiadosť o vydanie kópie rodného listu
Žiadosť o vydanie matričného dladu
Zníženie, odpustenie poplatku za komunálny odpad
Zníženie dane z nehnuteľností
Povolenie prevádzkovania hazardných hier na území mesta rem VHP
Udeľovanie individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier prostredníctvom výherných prístrojov
Poskytovanie prepravnej služby
Umiestnenie dieťaťa do materskej školy
Žiadosť o posúdenie odkázanosti - služba je podmienkou pre uzatvorenie zmluvy na sociálnu službu
Žiadosť o jednorazovú dávku
Žiadosť o vjazd do historickej časti mesta
Určovanie, zmena alebo zrušenie súpisného a orientačného čísla
Platenie miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Platenie miestnych daní
Podávanie daňového priznania k dani z nehnuteľností
Vrátenie pomernej časti dane
Vybavovanie petícií
Organizovanie občianskeho obradu
Prenájom nebytových priestorov obce
Prenájom ostatného nehnuteľného majetku obce
Ohlásenie drobnej stavby
Žiadosť o stanovisko
 

Vyberte región

mark